Huisstijl
Een huisstijl is een bewust gekozen wijze van presentatie van een bedrijf, de visuele identiteit van een organisatie, het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit. De huisstijl wordt bepaald door;
-
Naam,
-
Bedrijfstype
-
Logo,
-
Kleur,
-
Fotografiestijl
-
Typografie (lettertype),
-
Vormentaal (stramienen / vlakken / curves / opmaak)
Al deze elementen worden consequent gebruikt in presentaties en/of op;
-
Briefpapier, Offertes, Enveloppen, etc.
-
Visitekaartjes,
-
Website,
-
E-mails (inhoudelijk / handtekening),
-
Bedrijfskleding,
-
Belettering.
Logo of Beeldmerk
Het moment van herkenning van jouw bedrijf, de kracht en de trots welke het uitstraalt. Jouw werk verdient een herkenbaar logo, een beeld waar je zelf achter staat en er ook voor zorgt dat jij altijd je beste beentje voorzet.
Bedrijfsidentiteit
De visuele identiteit van een organisatie weergegeven is alles wat jouw bedrijf uitdraagt. Ik ga voor je aan de slag om een lijn voor je te ontwikkelen. Als uniek concept verdient het niet alleen een verfrissend idee maar ook exclusieve aandacht.
Huisstijlbewaking
Doorgaans bewaakt de communicatiemanager en/of -afdeling de huisstijl. Als Grafisch Partner kan ik je veel zorgen uit handen nemen. Van ontwerp tot voorraadbeheer!
TERMINOLOGIE | TOEGELICHT
Huisstijlbewaking
Huisstijlhandboek
Corporate Identity
Vormstrategie
Doorgaans wordt de huisstijl bewaakt door de communicatiemanager of -afdeling. Dit kan uiteenlopen van het aanreiken van hulpmiddelen om naar buiten te treden (zoals PowerPoint-templates en digitale logo-bibliotheken) tot een meer politionele rol waarbij toegezien wordt op naleving van interne richtlijnen.
Een huisstijl wordt vaak vastgelegd in een huisstijlhandboek.
Huisstijl wordt met een Engelse term ook wel Corporate Identity of Bedrijfsidentiteit genoemd. Dat gaat verder dan de uiterlijke verschijningsvorm, het gaat ook over communicatie en over het gedrag van de organisatie en haar medewerkers. Deze drie elementen (vormgeving, communicatie en gedrag) dienen evenveel aandacht te krijgen bij het ontwerpen van een nieuwe huisstijl.
Het definiëren, bewaken en actueel houden van de huisstijl.