Social media
Een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.
Onder de noemer sociale media worden onder andere sociale netwerken als Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en Google+ geschaard. Maar dit geldt ook voor weblogs, microblogs, social bookmarking, videosites als YouTube en Vimeo, fora en op samenwerking gebaseerde projecten als Wikipedia.
Via deze media delen mensen verhalen, kennis en ervaringen. Dit doen zij door berichten te publiceren of door gebruik te maken van ingebouwde reactiemogelijkheden. Voorbeelden van dit laatste zijn weblogs, waar lezers reacties achterlaten door middel van een reactieformulier of zich op kunnen geven voor mailings. Social Media geeft ook bedrijven de kans om zich op de diverse platvormen te presenteren. Laat deze kansen niet onbenut, maar weet wat je waar wilt communiceren.
Een echt visitekaartje van jouw bedrijf, een extra kans om te communiceren met en indruk te maken op je doelgroep. Net als je kleding, kapsel en geleverde kwaliteit van jouw product, moet ook een zakelijke pagina op Facebook je business representeren, onderstrepen en versterken. Het belang van jouw huisstijl is een eenduidige herkenning op alle platformen en materialen waarop jouw bedrijf zich laat zien.